اسکلت فلزی در سازه‌های ساختمانی

اسم اسکلت فلزی هنگام ساخت و ساز بسیار شنیده می‌شود و امروزه شاکله اصلی اکثر ساختمان‌ها است. تشکیل دهنده اسکلت فلزی، سازه‌‎های فولادی هستند که به صورت تیر و ستون این اسکلت‌ها را می‌سازند و موجب پایداری ساختمان می‌گردند. شرکت سامان دژ پارس با تهیه این مقاله، به مزایا و معایب و ارائه اطلاعاتی از اسکلت فلزی و سازه های فولادی پرداخته است. با ما همراه باشید.

 

اسکلت فلزی چیست؟

 

سازه‌های فولادی در کارخانه تولید و آماده می‌شوند؛ بنابراین این موضوع به افزایش سرعت اجرای آن کمک می‌کند. افزایش سرعت اجرای اسکلت فلزی نسبت به سازه‌های بتنی موجب کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌گردد. همچنین با توجه به کنترل کیفیت همیشگی در کارخانه، موجب کاهش پرت مصالح می‌شود.

به دلیل ثبات بیشتر خواص در فلزها، سازه فولادی و یا اسکلت فلزی نسبت به بتن استحکام و مقاومت بالاتری دارد و در برابر عوامل بیرونی و فشارها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. همچنین وزن کمتر اسکلت فلزی موجب شده تعادل بهتری نسبت به سازه بتنی داشته باشد.

 

چرا از سازه فلزی استفاده کنیم؟

 

سوالی که ذهن اکثر مخاطبان را به خود جلب می‌کند همین است، اما پاسخ این سوال را می‌توان با ذکر دلایل زیر پاسخ داد. در ادامه مقاله هر کدام از مزایای اسکلت فلزی را شرح می‌دهیم.

شرکت سامان دژ پارس یک شرکت ساختمانی در تهران  است که سازه‌های فولادی نیز تولید و در ساخت و ساز استفاده می‌کند.

 

کاهش هزینه های ساخت و ساز

 

اسکلت ساختمان، تعیین کننده هزینه ساخت و ساز است. سازه فولادی نسبت به سازه بتنی ارزانتر و مقرون به صرفه‌تر است.

 

خلاقیت در طراحی و ساخت

 

سازه فولادی امکان بلند پروازی و به اجرا در آوردن خلاقیت را به طراحان می‌دهد. با استفاده از سازه فولادی می‌توان از نور طبیعی بسیاری در ساختمان بهره‌مند شد.

 

 

مدیریت هزینه و زمان

 

سازه‌های فلزی توسط افراد ماهر در کارخانه ساخته می‌شوند. به همین جهت، این مورد موجب افزایش ایمنی و اطمینان در پروسه ساخت سازه فولادی می‌گردد. طبق نظرسنجی‌های صنعتی، استفاده از سازه فولادی موجب کنترل بهتر هزینه و زمان ساخت و ساز شده است.

یکنواخت بودن خواص فلز موجب می‌شود که از عوامل خارجی تاثیر کمتری دریافت کند و استحکام بیشتری به سازه می‌بخشد. این موضوع موجب صرفه جویی در مصرف مصالح نیز می‌گردد.

 

طول عمر بیشتر

 

سازه فلزی در برابر عوامل طبیعی از جمله باد شدید، طوفان، شرایط سخت آب و هوایی، برف‌های سنگین و زمین لرزه مقاومت خوبی دارد. همچنین مقاومت در برابر پوسیدگی موجب محبوبیت این نوع سازه شده است.

 

 

مقاومت بالا

 

مقاومت سازه فولادی نسبت به سازه بتنی بالاتر است؛ به همین دلیل در دهانه ساختمان و سوله‌های بزرگ از سازه فولادی استفاده می‌شود. همچنین در زمین‌های سست این سازه محبوبیت بالایی دارد و موجب افزایش مقاومت سازه می‌گردد.

 

 

مزایای سازه فولادی

 

اگر می‌خواهید با مزایای سازه فولادی آشنا شوید به ادامه مقاله توجه کنید.

سازه فولادی دارای مزایای زیر است:

* مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار و کشش

* امکان کنترل کیفی فولاد هنگام تولید آن

* امکان توسعه سازه

* امکان پیش ساخت قطعات پیش از اجرا

* بالا بودن سرعت نصب و اجرای سازه فولادی

* امکان استفاده از سازه فلزی در ارتفاع زیاد از سطح زمین

* اشغال فضای کمتر توسط اسکلت فلزی

* مقاومت بالا در برابر زلزله و حوادث طبیعی

* مقاومت و پیوستگی پایدار در فلز

* پرتی کمتر هنگام استفاده از سازه فلزی نسبت به سایر مصالح

* امکان استفاده مجدد از فلز

* قابلیت شکل پذیری فلز

* جلوگیری از ارتعاش و تمرکز تنش

* جلوگیری از خرابی ساختمان

 

معایب سازه فولادی

 

در قسمت پیشین مقاله از مزایای سازه فولادی گفتیم؛ اما اسکلت فلزی خالی از عیب نیست و بهتر است معایب آن‌ها را نیز بشناسیم.

معایب سازه‌های فلزی به شرح زیر هستند:

 

عدم مقاومت در دمای بالا

 

دمای بالا موجب کاهش مقاومت سازه فلزی می‌شود. بنابراین اگر دمای اسکلت فلزی بیش از حد زیاد شود (اگر دکای اسکلت فلزی به 500 تا 600 درجه سانتیگراد برسد) تعادل ساختمان را به خطر می‌اندازد.

 

تجزیه و خوردگی در برابر عوامل خارجی

 

قطعات و بخش‌های مصرفی در اسکلت فلزی، در برابر عوامل جوی خورده شده و موجب کاهش ابعاد آن می‌شود. بنابراین نگهداری و محافظت از آن هزینه بالایی دارد.

 

 

تمایل اجزا و بخش‌های فشاری به کمانش

 

تمایل به کمانش در قطعات فلزی یک چالش محسوب می‌شود. دلیل آن هم کوچکی ابعاد مصرفی قطعات فلزی هستند.

 

جوش نامناسب

 

اتصال قطعات فلزی در ساختمان‌ها، با پرچ، پیچ و مهره و جوش صورت می‌گیرد. استفاده از پیچ و مهره و تولید اسکلت فلزی، روشی مقرون به صرفه است. اما در کشور ما به دلایل متعددی از این روش کمتر استفاده می‌شود. به همین جهت اتصال با جوش رواج بیشتری دارد.

اما به علت عدم مهارت کافی برخی جوشکاران ایرانی، استفاده از ابزار و ماشین آلات قدیمی، عدم بررسی دقیق مهندسین ناظر، گران بودن هزینه آزمایش جوش و برخی موارد دیگر، اتصال با جوش دارای نقاط ضعف است.

اخبار و مقالات